Щодо особливостей адміністрування рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у 2021 році
У зв’язку з внесенням змін до Податкового кодексу України (далі - ПКУ) Законом України від 16 січня 2020 року № 466, а також до Бюджетного кодексу України (далі - БКУ) Законом України від 17 вересня 2020 року № 907-ІХ справляння рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів (далі - Рентна плата) у 2021 році має деякі особливості. Платники, об’єкт оподаткування, ставки, порядок обчислення і сплати Рентної плати визначені статтями 256, 257 та 258 ПКУ. Платниками Рентної плати є лісокористувачі, які здійснюють спеціальне використання лісових ресурсів на підставі спеціальних дозволів (лісорубних або лісових квитків) або відповідно до умов договору довгострокового тимчасового користування лісами (пункт 256.1 ПКУ). Відповідно до пункту 256.3 ПКУ скасовано диференціації ставок Рентної плати за розрядами. Водночас умови спеціального використання лісових ресурсів визначено Порядком спеціального використання лісових ресурсів та Порядком видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року № 761 «Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів» із змінами, згідно з якими спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється на підставі лісорубного або лісового квитків. Лісовий квиток видається щороку на підставі лімітів використання лісових ресурсів під час заготівлі другорядних лісових матеріалів за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку № 761. Згідно абзацу другого пункту 257.5 ПКУ лісокористувачі щокварталу складають податкову декларацію з Рентної плати та сплачують рівними частинами від суми Рентної плати, зазначеної в отриманих лісорубних квитках (спеціальних дозволах), протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації, виданих у відповідному календарному році, крім сум, сплачених згідно з підпунктами «а» і «б» підпункту 256.11.6 ПКУ а саме: а) лісокористувачами, якими до отримання лісорубних та лісових квитків Рентна плата вноситься в каси суб’єктів лісових відносин, які їх видають: фізичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців, яким видано лісорубні та лісові квитки; лісокористувачами (крім фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців, яким видано лісові квитки), у яких сума Рентної плати в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня року, в якому сплачується Рентна плата; б) лісокористувачами з іншої області, які сплачують Рентну плату повністю до видачі їм спеціального дозволу за місцезнаходженням лісової ділянки, на якій здійснюється заготівля деревини. Відповідно до статей 29 та 64 БКУ до доходів загального фонду державного бюджету та бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад належить Рентна плата, яка перераховується платниками Рентної плати на рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, які забезпечують розподіл цих коштів у співвідношенні, визначеному Бюджетним кодексом України, із змінами, внесеними Законом України від 17 вересня 2020 року № 907-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», а саме: 37 відсотків Рентної плати - до загального фонду державного бюджету; 37 відсотків Рентної плати - до загального фонду місцевих бюджетів; 26 відсотків Рентної плати - до спеціального фонду державного бюджету. Платники Рентної плати обчислюють суму Рентної плати наростаючим підсумком з початку року та складають податкові декларації за формами, затвердженими наказом Мінфіну від 17.08.2015 № 719 (у редакції наказу Мінфіну від 07 листопада 2016 року № 927 із змінами, внесеними наказом Мінфіну від 31 травня 2017 року № 545). При заповненні податкової декларації з Рентної плати лісокористувачі самостійно визначають податкові зобов’язання для сплати до бюджетів тих адміністративно-територіальних одиниць, на території яких повністю або частково розташовані лісової ділянки. Для цього здійснюється складання платниками окремих додатків до податкової декларації з Рентної плати з вказанням відповідного коду КОАТУУ території. Враховуючи значні площі лісів на території Чернігівської області, від заготівлі деревини в порядку рубок головного користування за сім місяців поточного року до бюджетів територіальних громад надійшло 37,4 млн гривень Рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів. Це дало можливість територіальним громадам профінансувати заплановані видатки на благоустрій територій, розвиток інфраструктури, виконання соціальних програм. Наголошуємо, що від повноти визначення суми Рентної плати та правильного обрання територіальної громади, куди спрямовуються кошти за лісокористування, залежить добробут жителів цієї громади!